Inmiddels zijn we weer 9 dagen verder, de motor is onderhanden genomen. Remschijf en remblokken achter zijn vervangen, de remvloeistof moet nog maar dat stel ik heel even uit, puur om praktische en persoonlijke redenen.

Ook de ketting en tandwielen zijn vervangen. Het lossen van het het kleine tandwiel bleek een zeer intensieve bezigheid, om zo maar even uit te drukken. Die wou niet zo simpel los. Dopsleutel 32 is absoluut noodzakelijk om te hebben, gelukkig kon ik die lenen want deze ontbreekt in mijn gereedschapsbak. Daar blijft het niet bij, een gasbrander om het oude tandwiel te verhitten en een stalen pijp van 1,5 meter om als hefboom bij de ratel te gebruiken bleken ook onmisbaar. Daarmee kon de klus geklaard worden en kreeg ik het tandwiel eindelijk los. Het heeft wat zweet gekost. Alles gelijk maar schoon gemaakt en uiteindelijk werd ook duidelijk waar het vreemde geratel bij het tandwiel vandaan kwam. Een stalen stripje van de Osco, die gebruik ik om de ketting te smeren, was losgeschoten bij het achterwiel en bij het voorste tandwiel in het vuil en vet blijven hangen om lekker mee te resoneren met het draaien van de ketting.

Met het verwijderen van het vuil brak ook nog de zogeheten pushrod  af,ook wel koppeling stift welke nodig is om te koppelen. 

Ik vermoed dat deze al flink beschadigd was door het resonerende staafje en dat schoonmaken de breuk definitief heeft gemaakt. 

Helaas was dit staafje nergens in Nederland op voorraad en moest apart besteld worden. Gelukkig had ik het na 4 dagen in huis en omdat de rest van de motor helemaal klaar was duurde het slechts een half uur om alles weer vast te zetten en een test ritje te maken. 

Tijdens de 5 kilometer testrit bleek dat ik sinds mijn laatste foto van de km.stand inmiddels weer een mooie reeks getallen had, dus een korte stop voor een foto moet dan toch even.

Tot zover en wie weet komt er later weer een bericht van mij.

Bedankt voor het meelezen en mee beleven van de afgelopen 3 weken.