Unesco
iru por ĝi | ga ervoor
Unesco Wereld Erfgoed
Geirangerfjord en Nærøyfjord
Planning: Noorwegen 2023
Geirangerfjord en Nærøyfjord liggen in Zuidwest-Noorwegen ten noordoosten van Bergen. Deze fjorden liggen 120 kilometer van elkaar vandaan en maken deel uit van het West-Noorse fjordlandschap. De twee fjorden, waaronder ’s werelds langste en diepste, worden beschouwd als archetypische fjordlandschappen en ze maken deel uit van de meest opmerkelijke schilderachtige fjorden van de hele wereld. Hun uitzonderlijke natuurlijke schoonheid komt tot uiting in hun smalle en steile rotswanden, die vele watervallen rijk zijn.
Cape Coast
Ghana 2013
Nog een Unesco erfgoed wat ik heb mogen zien is Cape Coast Castle op 10 kilometer afstand van Elmina (Ghana) bij de gelijknamige stad Cape Coast.
Het fort is een van de forten die delen uitmaken van het werelderfgoed Forten en kastelen, Volta, Groot-Accra en de centrale en westelijke regio’s.[1]
Langs de kust van Ghana, tussen Keta en Beyin, zijn nog steeds de overblijfselen te zien van versterkte handelsposten, gebouwd tussen 1482 en 1786. Ze vormden schakels in de handelsroutes die de Portugezen hadden opgezet in veel gebieden over de hele wereld tijdens de grote maritieme exploratie.
De Portugees Crispe kocht in 1650 een stuk land op de Cabo Çorco (de latere Cape Coast of Kaap Kors), met de bedoeling daar een fort te laten bouwen. Toch was het Hendrik Carloff (een ex-ambtenaar van de WIC) die in datzelfde jaar, in opdracht van de Zweedse Afrikacompagnie, bevel tot de bouw van een fort gaf.
Zoals bij de meeste forten aan de Goudkust diende ook Cape Coast Castle als gevangenis voor Afrikanen die als slaaf verkocht en getransporteerd werden naar de koloniën in Noord- en Zuid-Amerika.In de kelders brachten zij soms maanden door in afwachting van de verscheping.
De Ghana Heritage Trust heeft in het fort tegenwoordig een museum over de geschiedenis van de slavenhandel aan de Goudkust.
Bamiyan
Afghanistan 2003 – 2004
Een bijzonder stukje erfgoed op onze wereld is te vinden in Afghanistan. Ik ben er niet geweest met de motor, maar ik was er wel: Het naionaal monument en Unesco beschermd erfgoed: Bamiyan in Afghanistan.
Bamiyan was voor de revolutie van 1978 en de langdurige onrust die er op volgde een belangrijke bezienswaardigheid omdat er in een rotswand een aantal grote Boeddhabeelden uitgehakt waren
In de 6/7de eeuw werd het grootste beeld, zo’n 53 meter hoog, uitgehakt. Met het kleinere van 35 m hoog was men voordien al begonnen. De grote beelden overleefden de komst van de islam en zelfs de Mongolen, hoewel het gezicht van Boeddha er wel werd afgekapt.
In de eerste week van maart 2001 vernietigden de Taliban-leiders, ondanks zware druk van de UNESCO, de beelden als “heidens en overbodig”[1]. Een element van wraak op de Hazara, waar de Taliban weinig grip op konden krijgen, was daar niet vreemd aan.
Hiermee ging een belangrijk Afghaans historisch erfdeel verloren.
Bron: Wikipedia
Kabul
02/06/2016 – 12/06/2016
Even na elven met de taxi vertrokken naar het station en vervolgens de trein naar Schiphol genomen. Na het inchecken nemen we een kop koffie, en vervolgens rondhangen tot je aan boord kunt van het vliegtuig.
Gewoon op tijd vertrokken met de KLM naar Dubai. Daar zijn we om 24:00 uur plaatselijke tijd geland. Onze bagage was geboekt tot Dubai, dus moesten we hiernaar opzoek om het ook weer aan boord van het vliegtuig te krijgen naar Kabul.
Na lang rond zwerven en veel vragen konden we dit gewoon via de transfer door laten boeken naar het volgende vliegtuig. Iets wat op Schiphol niet mogelijk was, we hadden er echter weinig vertrouwen in, maar ook weinig keus.
Vervolgens tot 5:00 uur rondgehangen in de “kroegen” van de tax free zone.
Daarna ingecheckt voor de volgende vlucht naar Kabul, nog eens nagevraagd of onze bagage wel aan boord zou zijn en er werd gezegd dat in de computer stond dat het aan boord zou zijn, maar ja heeft iemand dat dan ook gedaan? We hebben geen keus we moeten instappen. Met een uur vertraging vertrokken.
Onderweg een beetje liggen slapen en tijdens de landing weer wakker geworden. Kijk je ineens uit op een grote zandbak met een dorpje er in. Net zandkastelen.
De landing verliep soepel, maar als de remmen er dan opgaan en je kijkt uit het raampje zie je een vliegtuigwrak liggen, niet iets wat je verwacht natuurlijk op een vliegveld.
Uitstappen en vervolgens een half uur om door de douane te komen, waarna we de bagage wel weer eens willen zien. Zou het mee zijn?
De “rammel” band loopt en er ligt allerlei bagage op. Tot hij leeg is en wij nog niks hebben, maar zo staan er velen te wachten met bange vermoedens.
Uiteindelijk loopt de band weer en kunnen we opgelucht adem halen, alles is aangekomen, nu nog de chauffeur buiten opzoeken om ons naar kantoor te brengen. Helaas gaat het hier wel mis, geen chauffeur, geen vervoer. Dan maar met de taxi. Een rustige chauffeur loodst ons door Kabul heen. Kris kras door het verkeer, maar het gaat goed. Veel bouwvallen langs de weg. Veel bouwplaatsen ook, maar het ziet er slecht uit. Erg veel kapot, de wegen zijn slecht en stoffig, ook veel smog door slecht afgestelde en oude auto’s. Etenswaren en andere spullen worden verkocht vanuit handkarren en containers. Bedelaars en kinderen (jonger dan 10 jaar) die vader (of opa, onduidelijk) helpen bij het slepen van zwaar beladen handkar.
We bereiken het kantoor waar we hartelijk ontvangen worden en de koffie klaar staat. Na het voorstellen en een korte rondleiding staat de lunch, rijst met een beetje vlees en brood, klaar.
Daarna hebben we het wel gehad, 24 uur in touw met eigenlijk geen slaap tussendoor. Tijd om tot rust te komen. Lekker languit op bed liggen en weg dommelen. Wakker geworden omdat het toch wel koud is geworden binnen. De elektrische kachel is uit, er is ook geen licht, logisch de generator is uit. Normaal gaat die altijd om 16:00 uur uit, want dat is einde kantoor tijd. Gelukkig kan de bewaker alles weer opstarten en komt er weer licht en warmte. Alleen de boiler is ook koud en een warme douche zit er even niet in, jammer dan. Toch maar een beetje opfrissen en tijd voor het diner. We zijn maar naar een hotel/restaurant gegaan, de baas betaalt toch de rekening.
Daar geanimeerde gesprekken en serieuze gesprekken gevoerd, o.a. over de grondwet voor Afghanistan, waar nu aan gewerkt wordt, met een aantal andere buitenlanders. Nu thuis en kijken of we in slaap kunnen komen. Weinig keus, want de stroom valt definitief uit. Blij met een laptop, de accu houd het nog even vol voor de afronding.
dr congo
02/06/2016 – 12/06/2016
Vivamus suscipit tortor eget felis porttitor volutpat cras ultricies ligula sedon magna dictum porta crasino ultricies ligula magna dictum porta.
tanzania
02/06/2016 – 12/06/2016
Vivamus suscipit tortor eget felis porttitor volutpat cras ultricies ligula sedon magna dictum porta crasino ultricies ligula magna dictum porta.