Regen

V

andaag weer vroeg op en vlot inpakken. Ik wil weer richting Stavanger en dat is een rit van 6 uur volgens de Garmin, inclusief de nodige pauzes wordt dat al gauw een ruim uur meer. Als ik om 9 uur weg ben zou ik omstreeks 16 uur op de eindbestemming kunnen zijn. Dan ben ik er ook voor het regent en kan ik de tent droog opzetten, dat zou mooi zijn.

Ik vertrek zelfs iets voor 9 uur tref al gauw een tankstation en een supermarkt dus die 2 stops hebben we gehad en hoef ik me dus niet meer druk om te maken, waar ik ook terecht kom. De Garmin is nog vriendelijk vanmorgen en praat tegen me. Tot ik weiger om een steile off-road helling op te rijden. Daar heb ik geen zin in en trek weer mijn eigen plan. Herberekenen doet ze nog wel, telkens als ik iets anders kies, maar praten is er niet meer bij.

Een groot voordeel van mijn wijzigingen in de route is dat de tijd iets korter wordt. Logisch want ik rij een behoorlijk stuk doorgaande weg nu. Wel een rustige en dat maakt het prima.

Net als gisteren is het ook nu weer fris, ondanks de zon. De wind staat gewoon verkeerd en voert koude lucht aan. Ik doe een extra vest aan en ga verder over smalle wegen door een fantastisch natuurgebied, geen idee hoe het heet. Gisteren was ik in de Telemarken, of dit er nog steeds bij hoort kan ik zo gauw niet nagaan en vind ik niet relevant.

Ik kom weer steeds hoger en de sneeuw is ook weer om me heen. Omdat het hier boven nog kouder is besluit ik nog maar een extra laag aan te doen. Verderop zie ik een tunnel, maar er loopt ook een weg naast de tunnel omhoog, als die nou eens dezelfde kant opgaat dan is dat leuker dan de tunnel. Ik ga er gewoon in en kom welgeteld 1 auto als tegenligger tegen en 2 andere motorrijders. Uiteindelijk kom ik ook weer op de geplande route en heb ik een heel mooi weggetje gereden terwijl het klootjesvolk de tunnel heeft genomen 🤣

Over de bergen heen daal ik weer af en wordt het weer wat warmer en ook de zon laat zich weer wat meer zien. Maakt het allemaal toch leuker natuurlijk. Net op tijd zie ik dat ik linksaf moet een nog smaller weggetje in, wel geasfalteerd dus gewoon gaan. Het blijkt later dat dit de oude weg is van Odda naar Stavanger, eind 19e eeuw aangelegd voor paard en wagen. Pas in de jaren 90 aangepast voor het moderne vervoer, maar nog steeds smal en weinig gebruikt omdat er verderop een brede nieuwe doorgaande weg is gekomen.

Onderweg kom ik door diverse tunnels zonder verlichting. Als er dan ook nog een bocht in zit zie je het eind niet en doe ik het maar rustiger aan. Deze hele lange weg eindigt bij de Ferry die ik moet hebben en als ik er aan kom kan ik bijna direct doorrijden, en vertrekken we. Leuke bijkomstigheid: de Ferry is gratis voor motorrijders, alleen automobilisten moeten betalen.

Na de Ferry kijk ik nog om me heen of ik een overnachtingsplekje kan vinden. Er lijkt er één heel geschikt, maar toch besluit ik door te gaan naar de camping die ik gisteren al had bedacht. Met alle regen die er aankomt voelt het beter en, wie weet, hebben ze wel een schuilhut staan, hoef ik niet opgevouwen in mijn tentje te zitten.

De keus blijkt geweldig, een camping kan je het niet noemen hier. Een grasveldje achter een voormalig woonhuis voor je tent, en in de woning kun je nu een kamer huren. De eigenaar woont in het huis 50 meter verderop en er staat nog een hut welke verhuurd is aan 2 Deense jongens die op hike zijn in de bergen en geen zin hadden hun tent op te zetten.

Ik zet mijn tentje wel op, maar heb weer eens te lang staan kletsen met de eigenaar en nu regent het dus. Maar de tent staat en de schuilhut is er ook. Die hut ruikt zodanig naar houtvuur dat de muggen hier nooit komen. Prettig, kan ik rustig zitten. Tafel en stoelen staan er ook en ik ben de enige die er gebruik van maakt, want verder is er niemand. Wat een rustige camping 😉

De komende twee dagen is de weersverwachting vooral regen. Dinsdag wordt het weer beter, wie weet blijf ik hier wachten tot alle regen weg is. Voor 130 kronen per nacht is dit spotgoedkoop.

Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem, furet, værbitt over vannet, med de tusen hjem. Elsker, elsker det og tenker På vår far og mor Og den saganatt som senker Drømme på vår jord. Og den saganatt som senker, Senker drømme på vår jord.